آموزش نصب دزدگیر منزل

  • با توجه به سادگی نصب و راه‌اندازی آیومکس اکثر افراد می‌توانند با مطالعه محتوای این صفحه به راحتی و حتی بدون داشتن اطلاعات در زمینه سیستم‌های امنیتی اقدام به نصب و راه‌اندازی دزدگیر اماکن آیومکس نمایند. یکی از مزیت‌های اصلی آیومکس اپلیکیشن قدرتمند آن است، اپلیکیشن فوق امکان اعمال تمامی تنظیمات مورد نیاز کاربران، کنترل و مشاهده هشدارها را نیز از طریق اینترنت فراهم می‌نماید.

    ! نکته مهم

    در صورت استفاده از زون‌های باسیم نیاز است کمی فنی یا به اصطلاح دست به آچار باشید تا بتوانید فرایند‌های سیم‌کشی مورد نیاز جهت اتصال زون‌ها را به درستی انجام دهید.

چه افرادی می‌توانند آیومکس را نصب کنند؟

پاسخ این سوال به نوع زون‌های (سنسورهای) انتخاب شده در کنار دزدگیر اماکن و نوع کاربری بسیار مرتبط است. با توجه به اینکه استفاده از زون‌های باسیم نیاز به سیم‌کشی دارد، از اینرو در مقایسه با زون‌های بیسیم جهت نصب نیاز به زمان و مهارت بیشتری دارد. تفاوت زون‌های باسیم و بیسیم، مزایا و معایب آنها را از این بخش مطالعه نمایید.

پس با توجه به نوع زون‌های مورد استفاده می‌توان تقسیم بندی زیر را برای افرادی که می‌توانند آیومکس را نصب و راه‌اندازی نمایند در نظر گرفت
در صورت استفاده از زون‌های باسیم

افرادی که فنی هستند و تجربه سیم‌کشی و کار با گوشی‌های هوشمند و نصب اپلیکیشن را داشته باشند.

در صورت استفاده از زون‌های بیسیم

افرادی که تا حدودی دست به آچار باشند و تجربه کار با گوشی‌های هوشمند و نصب اپلیکیشن را داشته باشند.

در صورت نیاز به کنترل تجهیزات برقی 220 ولت

افرادی که تخصص و تجربه کافی در زمینه سیم‌کشی ساختمان داشته باشند و استانداردهای امنیتی مورد نیاز در این حوزه را به دقت رعایت نمایند. به عبارتی افراد عادی و دست به آچار نباید نصب این قسمت از آیومکس را انجام دهند.

نکات مهم نصب آیومکس

این آموزش با فرض نصب پکیج استاندارد 3 کانال تهیه شده است، تمامی پکیج‌های موجود در سایت دارای زون‌های بیسیم هستند.

اقلام همراه پکیج استاندارد 3 کانال

لازم بذکر است با هدف سادگی هر چه بیشتر نصب و راه‌اندازی آیومکس تمامی تنظیمات اولیه و معرفی زون‌های بیسیم موجود در سفارش تمام کاربران توسط بخش آماده سازی سفارشات انجام می‌شود. از اینرو کاربران جهت نصب آیومکس کافیست مراحل زیر را طی نمایند.

مراحل نصب و راه‌اندازی
  1. تهیه سیم کارت مناسب
  2. رجیستر کردن دستگاه
  3. نصب صحیح زون‌ها
  4. نصب صحیح آژیرها
  5. اتصال باتری پشتیبان
  6. تست عملکرد دستگاه

مدت زمان لازم جهت انجام مراحل فوق جهت نصب و راه‌اندازی پکیج استاندارد 15 دقیقه است

تهیه سیم‌کارت مناسب

سیم‌کارت‌های ایرانسل و همراه اول در سایز کامل قابل نصب بر روی آیومکس هستند، چنانچه پوشش شبکه ایرانسل در منطقه مورد استفاده مناسب باشد پیشنهاد می‌شود از سیم‌کارت ایرانسل استفاده نمایید.

آماده سازی سیم‌کارت
  1. پین کد سیم‌کارت را غیر فعال نمایید
  2. زبان سیم‌کارت را به انگلیسی تغییر دهید
  3. از داشتن اعتبار ریالی سیم‌کارت اطمینان حاصل نمایید
آیا بسته اینترنت باید خریداری شود؟

در صورتی که استفاده از تعرفه آزاد سیم‌کارت مسدود شده باشد حتماً باید اقدام به خرید بسته اینترنت نمایید، البته در صورت نیاز می‌توانید استفاده از تعرفه آزاد اینترنت را فعال نمایید. با توجه به مصرف بسیار کم اینترنت توسط آیومکس (ماهیانه بین 6 تا 7 هزار تومان) خرید بسته اینترنتی پیشنهاد نمی‌شود.

نحوه صحیح نصب سیم‌کارت

با توجه به شکل روبرو سیم‌کارت را درون دستگاه قرار دهید. توجه نمایید که زمان نصب سیم‌کارت دستگاه باید خاموش باشد.

رجیستر کردن دستگاه

پس از نصب صحیح سیم‌کارت، آنتن داخل بسته بندی را روی آیومکس نصب کرده و با استفاده از آداپتور مخصوص داخل بسته بندی آیومکس را روشن نمایید. پس از شنیدن صدای بوق کوتاه و ثابت شدن LED های قرمز ،LED آبی رنگ که نشان دهنده وضعیت سیم‌کارت و رجیستر شدن در شبکه تلفن همراه است شروع به چشمک زدن در 3 ریتم متفاوت خواهد نمود.

بررسی وضعیت شبکه با استفاده از LED آبی رنگ
  1. ثابت و بدون چشمک: سیم‌کارت توسط آیومکس شناسایی نشده است.
  2. یک چشمک: سیم‌کارت شناسایی شده و آیومکس در حال جستجوی شبکه است.
  3. دو چشمک: آیومکس در شبکه رجیستر شده و قابلیت تماس و پیامک فعال شده است.
  4. سه چشمک: آیومکس با موفقیت به شبکه اینترنت متصل شده و آنلاین است.
  • پس از آنلاین شدن دستگاه می‌توانید اپلیکیشن آیومکس را از طریق این لینک یا اسکن کد روبرو از سایت کافه بازار دانلود و نصب نمایید.

جهت رجیستر کردن آیومکس وارد اپلیکیشن شده و مطابق شکل روبرو نام دلخواه و شماره سیم‌کارت دستگاه را وارد نمایید و دکمه افزودن دستگاه را لمس نمایید، پس از مدت کوتاهی دستگاه رجیستر شده و در محیط اپلیکیشن به صورت آنلاین در دسترس شما خواهد بود.

نصب صحیح زون‌ها

نصب زون‌های بیسیم با توجه به اینکه تمامی تنظیمات آنها توسط بخش آماده سازی سفارش‌ها انجام می‌شود کار بسیار ساده‌ای است. پکیج استاندارد شامل یک چشمی و مگنت بیسیم است که در زمان نصب باید با توجه به نوع عملکرد هر یک در ارتفاع و محل مناسبی نصب شوند.. ارتفاع مناسب نصب چشمی‌ها 2 الی 2.5 متر از سطح زمین بر روی دیوار است که به کمک میخ یا پیچ و رولپلاک می‌توانید بر روی دیوار نصب نمایید در زمان نصب چشمی با در نظر گرفتن زاویه و طول دید چشمی را مد نظر قرار دهید (زاویه دید چشمی ها 110 درجه به طول 12 متر است). مگنت‌های بیسیم نیز دارای چسب دوطرفه قوی هستن که با توجه به نیاز می‌توانید بر روی درب یا پنجره مورد نظر نصب نمایید.

توجه: فاصله مناسب نصب زون‌های بیسیم از آیومکس میتواند بین 10 تا 15 متر باشد. جهت مشاهده طول عمر باتری زون‌های بیسیم، چالش مگنت‌های بیسیم و دیگر اطلاعات تکمیلی این بخش را مطالعه نمایید.

نصب صحیح آژیرها

پکیج استاندارد شامل یک آژیر فلاشر و یک آژیر تک صدای شیپوری است که به راحتی و با رعایت قطب‌های مثبت و منفی مطابق شکل زیر می‌توانید به قسمت Siren آیومکس متصل نمایید.

سیم مناسب جهت اتصال آژیرها به آیومکس سیم تک زوج تلفنی یا سیم رانژه است. همچنین نکته بسیار مهم در این سیم‌کشی دقت کردن به قطب های مثبت و منفی است. در تصویر رنگ قرمز مثبت و رنگ مشکی منفی می‌باشد.

اتصال باتری پشتیبان

  • با توجه به اینکه سیستم امنیتی در زمان قطعی برق نیز باید بتوانند به فعالیت خود ادامه دهد استفاده از باتری پشتیبان اهمیت بسیار بالایی دارد. پکیج استاندارد شامل یک باتری پشتیبان نیز می باشد که می‌تواند در مواقع قطعی برق بین 8 تا 15 ساعت تغذیه مورد نیاز آیومکس را تامین نمایید. باتری پشتیبان را می‌توانید مطابق شکل زیر به آیومکس متصل نمایید.

    نکته بسیار مهم

    در عین سادگی نصب باتری، رعایت قطب‌های مثبت و منفی باتری و همچنین جلوگیری از اتصال کوتاه حتی به صورت لحظه‌ای در زمان اتصال بسیار مهم است. با توجه جریان بالایی که این نوع از باتری‌ها می‌توانند تامین کنند هر یک از خطاهای فوق باعث عمل کردن فیوز محافظ داخلی آیومکس خواهد شد. در چنین حالتی فیوز محافظ داخلی باید توسط پشتیبانی فنی آیومکس تعویض شود.

تست عملکرد دستگاه

پس از راه‌اندازی آیومکس حتماً مطابق چک لیست زیر عملکرد صحیح آیومکس را جهت اطمینان از صحت عملکرد دستگاه و همچنین راه‌اندازی درست انجام دهید. در صورت نیاز جهت راهنمایی بیشتر می‌توانید با پشتیبانی فنی شرکت نیز  در ارتباط باشید.

    1. چک لیست تست نهایی
    2. چک کردن آنلاین بودن دستگاه
    3. تست فعال و غیر فعال کردن سیستم امنیتی
    4. تست عملکرد صحیح آژیرها
    5. تست عملکرد صحیح چشمی و مگنت
    6. چک کردن عملکرد صحیح باتری پشتیبان
    7. چک کردن دریافت هشدارها
    8. تست یادآور هشدار و تایید هشدار
دزدگیر اماکن آیومکس

ثبت دیدگاه