سیم های مناسب جهت نصب تجهیزات جانبی دزدگیر اماکن آیومکس

دزدگیرهای منزل یکی از ابزارهای اصلی برای حفاظت از اموال و امنیت مکان‌های مختلف دارای دو مدل اتصال، بیسیم و باسیم هستند. یکی از عناصر مهم در عملکرد پایدار دزدگیرها، سیم‌های مورد استفاده جهت نصب سنسورها و لوازم جانبی است.

در این مقاله، به بررسی تاریخچه سیم و انواع سیم‌های موجود و قابل استفاده در دزدگیرهای اماکن می‌پردازیم.

تاریخچه سیم و کابل

سیم و کابل از مهمترین تجهیزات انتقال جریان الکتریکی، صدا و تصویر می باشند که می توانند در متراژهای بالا (کیلومترها) این موارد را ممکن کنند. اولین بار در سال 1830 توسط دریانوردان و کشتیرانان از بهم تابیده شدن موادی از جنس کائوچو مورد استفاده قرار گرفت. فرایند تحول در ساختار سیم و کابل در سال 1935 توسط یک مهندس سوئیسی آغاز شد و درسال 1953 اولین بار توسط شرکت جنرال الکتریک به شکل امروزی تولید و مورد استفاده قرار گرفت.

استفاده از سیم و کابل در ایران همزمان با ایجاد کارخانه های تولید برق در سال 1282 شمسی آغاز شده و توسعه پیدا کرده است.

سیم وکابل

کاربرد سیم و کابل در صنعت های مختلف

انواع سیم و کابل با توجه به کارایی، انتقال ولتاژ، نوع مواد سازنده در صنایع خانگی و تاسیسات ساختمانی، مخابرات، نیروگاه های برق و پالایشگاه های بزرگ، صنایع کشاورزی، زیر دریایی، صنایع هوایی و ساخت و سازهای بزرگ کاربرد دارند . با آشنایی با انواع سیم و کابل و نحوه کاربرد هریک می توان بهترین آن را در صنایع مختلف بکار گرفت.

شناخت و توضیح مختصر درباره انواع سیم

  1. سیم افشان یا انعطاف پذیر
  2. سیم نیمه افشان
  3. سیم هوایی
  4. سیم رانژه
  5. سیم مفتول
  6. سیم کواکسیال
  7. سیم اپتیکال

سیم افشان یا انعطاف پذیر

سیم های افشان همانطور که از اسمش پیداست یک رشته سیم است که از چندین رشته نازک سیم از جنس مس و یا آلومینیوم که در کنار هم قرار داده شده‌اند با روکشی از جنس پلیمر تولید می شود. این سیم در مقایسه با سیم خشک یا همان مفتولی انعطاف پذیری بالایی دارد و در اندازه های مختلف پر کاربردترین سیم در حوزه صنعت الکترونیک می باشد.

سیم های افشان از جنس آلومینیومی و یا از جنس آلومینیومی و روکش شده با مس به علت اکسید شدن این فلزات دچار شکستگی شده و به علت گرمای حاصل از مقاومت بدست آمده سبب کم شدن و کاهش طول عمر این سیم ها می شود.

سیم افشان یا انعطاف پذیر

سیم نیمه افشان

این سیم ها تفاوت چندانی با سیم های افشان ندارند فقط از رشته سیم های ضخیمتر تولید شده اند و به دلیل مقاومت بالاتری که نسبت به سیم‌های افشان دارند جهت سیم کشی داخل تابلو‌های برق و استفاده در لوله‌ها یا دیوار‌های گچی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیم نیمه افشان

سیم هوایی

سیم‌های هوایی همان کابل‌های بدون روکش از جنس مس و یا آلومینیوم هستند که به صورت معلق روی تیر های برق دیده می شوند که نه تنها برای انتقال انرژی الکتریکی با فشار کم یا متوسط مورد استفاده قرار می گیرند بلکه برای انتقال سیگنال های خطوط مخابراتی نیز استفاده می شوند.

سیم هوایی

سیم رانژه

سیم رانژه که در اصطلاح انگلیسی “Telephone Jumper Wire” نام دارد در واقع یک سیم تلفن تک زوج به صورت به هم تابیده داخل یک روکش پلیمری است که برای جلوگیری از اختلال و نویز طراحی شده است. ساختار این سیم از مس نرم (یا آنیل شده) و یا آلومینیوم است که در سایز‌های 0.4، 0.5 و 0.6 میلی‌متر در بازار موجود است و به‌طور معمول از این نوع سیم برای اتصالات خطوط تلفن، دستگاه آیفون درب و غیره استفاده می‌شود.

سیم رانژه

سیم مفتول

سیم مفتول از جنس مس و یا آلومینیوم که به عنوان سیم خشک و سیم استخوانی نیز شناخته می شود یکی از پر کاربردترین سیم ها در صنعت و ساختمان سازی می‌باشد. عایق استفاده شده روی این سیم ها از جنس پلی اتیلین می باشد.

سیم مفتول

سیم کواکسیال

این سیم که به سیم آنتن معروف است از دو سیم مفتولی و افشان در عایقی از پلیمر در کنار هم استفاده می کند. از این سیم جهت سیم کشی در آنتن‌های تلویزیون ، سیستم های صوتی و تصویری، دوربین مدار بسته و… استفاده می شود.

سیم کواکسیال

سیم اپتیکال

سیم اپتیکال یا همان فیبر نوری از یک رشته باریک و شفاف از جنس پلاستیک و شیشه که می تواند اطلاعات را از طریق نور از یک نقطه به نقطه دیگر با سرعت بسیار بالا انتقال دهد تشکیل شده است. یکی از مرسوم‌ترین کاربردهای کابل فیبر نوری انتقال اطلاعات اینترنت توسط مخابرات است.

حال که با انواع سیم ها آشنا شدیم می توانیم در مورد کیفیت سیم های اشاره شده در بالا نیز بپردازیم.

سیم اپتیکال

سیم ها اشاره شده به طور کلی به دو دسته مسی و آلومینیومی تقسیم می‌شوند. سیم های آلومینیومی شکل پذیری (انعطاف) کمتری نسبت به سیم های مسی دارند ولی در عین حال از سیم‌های مسی قیمت کمتری دارند. سیم های آلومینیومی دارای رسانای ضعیفتری نسبت به سیم‌های مسی هستند ولی وزن سبکتری دارند و در صنعت برای مثال هواپیماسازی که وزن حائز اهمیت هست از سیم های آلومینیومی استفاده می‌شود. سیم‌های آلومینیومی دارای خاصیت انبساط در دمای بالا و منقبض شدن در دمای پایین هستند، در حالی که چنین تغییراتی در سیم مسی رخ نمی‌دهد. سیم مسی می‌تواند در برابر تغییرات گرمایی مقاومت کند.


در بالا به‌طور مختصر با انواع و تفاوت سیم‌های مرتبط آشنا شدیم و در ادامه به موضوع مقاله که کدام سیم ها برای دزدگیر منزل مناسب هستند می پردازیم.

یکی از اصلی ترین عوامل در پایداری عملکرد دزدگیر منزل، سیمی، استفاده از سیم‌های مناسب جهت اتصال باتری و سنسورها به دستگاه مرکزی می‌باشد که برای هر کدام از این لوازم باید از سیم مناسب با آن استفاده نمود. بطور کلی مناسب ترین سیم برای نصب لوازم جانبی و سنسورها سیم‌های رانژه و یا دو زوج تلفنی است و برای باتری از سیم های افشان حداقل 75صدم میلیمتر مربع است.

سیم رانژه جهت نصب لوازم جانبی

این سیم مناسب‌ترین گزینه برای اتصال سنسورهایی است که نیازی به منبع تغذیه ندارند (مگنت درب) و همچنین آژیر‌ها (بلندگویی، فلاشر، پیزو) به سیستم‌های امنیتی است. کاربرد مگنت درب جهت تشخیص باز شدن درب است و با توجه به اینکه این عمل به واسطه میدان مغناطسی آهن ربای دائمی که در داخل این سنسور وجود دارد صورت میگیرد نیاز به تامین تغذیه ندارد. از اینرو برای اتصال مگنت‌های باسیم سیم رانژه گزینه مناسبی است.

سیم دو زوج تلفنی

سیم دو زوج تلفنی چیست

سیم دو زوج تلفنی هم نوعی سیم رانژه است با این تفاوت که از 4 رشته سیم نازک از جنس مس و یا آلومینیوم با روکش‌های رنگی که به هم تابیده شده است تشکیل می شود. دوام این کابل‌ها نسبتاً بیشتر از کابل‌های تک زوج است زیرا قطورتر هستند و روکش آن ها برای استفاده در خارج از منازل مناسب‌تر است.

در برخی از این سیم ها در کنار 4 رشته سیم از یک رشته سیم بدون روکش و لایه فویل مانندی نیز جهت اتصال سیم به ارت استفاده شده است.

این سیم به طور معمول جهت اتصال تلفن‌های سانترال و یا جهت نصب آیفون تصویری گزینه مناسبی است. این مدل سیم دارای زوج‌های بالاتر 4 زوج، 8 زوج تا 200 زوج است که برای نصب خطوط تلفن مخابرات در محله ها مورد استفاده قرار می گیرند.

جهت نصب سنسورهای حرکتی (چشمی) و سنسورهای آتش‌سوزی (دتکتور دود) که نیاز به چند رشته سیم جهت اتصال به دستگاه مرکزی دارند بهترین گزینه استفاده از سیم‌های دو زوج تلفنی است. این سنسورها در کل نیاز به 4 رشته سیم دارند که 2 رشته از آنها مربوط به تغذیه و 2 رشته دیگر مربط به آلارم می‌باشند. نکته مهم در سیم کشی این نوع سنسورها رعایت قطب‌های مثبت و منفی تغذیه سنسورها است که باید با دقا این و بدون خطا این اتصال صورت گیرد.

بهترین سیم جهت اتصال باتری به دزدگیر منزل

بهترین گزینه برای این مورد استفاده از سیم افشان است که باید حداقل دارای قطر 0.75 باشد. در هنگام خرید سیم‌های افشان برای اتصال باتری به دستگاه با توجه به توضیحاتی که در بالا ذکر شده از سیم های افشان از جنس مس استفاده نمایید. در داخل بسته بندی دزدگیر امکان آیومکس پلاس سیم مناسب جهت اتصال باتری پشتیان در بسته بندی محصول قرار داده شده است.

سیم های معرفی شده در بالا بهترین گزینه پیشنهادی ما برای اتصال لوازم جانبی دزگیر اماکن است که باید در هنگام خرید از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. همانطور که در مقاله چرا دزدگیر منزل آلارم کاذب می دهد به آن اشاره شد یکی از مشکلات دریافت هشدار کاذب استفاده از سیم‌های نامرغوب جهت نصب سنسورها است، پس بهتر است در زمان خرید از سیم‌های با کیفیت و مرتبط که در بالا اشاره شد استفاده نمایید.

در این مقاله سعی شد بطور مختصر در مورد سیم، انواع آن و مناسب‌ترین گزینه جهت نصب لوازم جانبی در دزدگیر منزل اشاره شد. شما می توانید تجربیات خودتون رو در این زمینه از طریق کامنت در زیر این پست با ما در میان بگذارید.

دزدگیر اماکن آیومکس

ثبت دیدگاه