زون های بیسیم

  • زون‌های بیسیم به واسطه سادگی نصب و قیمت مناسبی که دارند یکی از گزینه‌های بسیار جذاب و محبوب جهت استفاده در سیستم‌های امنیتی و اعلام حریق هستند. البته در کنار جذابیت‌های فوق این مدل از زون‌ها دارای چالش‌هایی نیز هستن که در ادامه به مقایسه معایب و مزیت‌های آن با زون‌های باسیم خواهیم پرداخت.

  • مزیت‌های استفاده از زون‌های بیسیم

    عدم نیاز به سیم‌کشی و داکت کشی باعث سادگی و کاهش هزینه و زمان نصب این نوع از زون‌ها شده است. موارد فوق در کنار قیمت مناسب از دلایل مهمی است که بسیاری از کاربران استفاده از زون‌های بیسیم را در سیستم‌های امنیتی خود انتخاب می‌نمایند، البته از معایب این نوع از زون‌ها نیز نباید چشم پوشی کرد.

  • معایب استفاده از زون‌های بیسیم

    نیاز به مدیریت باتری و احتمال ایجاد آلارم فالت از معایب استفاده از زون‌های بیسیم است. با توجه به اینکه تغذیه زون‌های بیسیم از طریق باتری داخلی آنها تامین می‌شود عدم توجه به زمان مناسب تعویض باتری‌ها علاوه بر امکان ایجاد آلارم فالت امکان غیر فعال شدن کامل زون را نیز می‌تواند در بر داشته باشد.

مدت زمان تقریبی کارکرد باتری زون‌های بیسیم

  • چشمی بیسیم: 2 تا 4 ماه

  • مگنت بیسیم: 4 تا 6 ماه

  • دتکتور بیسیم: 5 تا 7 ماه

مدت زمان‌های اعلامی تقریبی بوده و ملاک اصلی صحت عملکرد چک‌های دوره‌ای منظم می‌باشد.

ناگفته نماند اپلیکیشن آیــومکس استفاده ساده از زون‌های بیسیم را به واسطه رابط کاربری بسیار ساده و جذاب خود دوچندان نموده است. همچنین در صورت تهیه پکیج یا خرید زون بیسیم در کنار آیــومکس تمام کانفیگ‌ها و تنظیمات اولیه به صورت رایگان توسط تیم آماده سازی سفارش‌ها برای کاربران انجام خواهد شد.

هشدار مهم !

با توجه به چالش‌های زون‌های بیسیم و فراموش کردن تعویض و چک باتری آنها توسط اکثر کاربران پیشنهاد می‌شود سادگی نصب این زون‌ها باعث انتخاب و استفاده شما نشود. چنانچه به هر دلیلی تصمیم به استفاده از این نوع سنسورها گرفتید حتماٌ از ترکیب زون‌های باسیم به عنوان پشتیان در کنار زون‌های بیسیم استفاده نمایید.

آشنایی با انواع زون‌های بیسیم رایج و کاربرد آنها

لازم به ذکر است تمام سنسورهای ذکر شد در لیست بالا دارای مدل باسیم و بیسیم هستند و کاربران می‌توانند با توجه به نیاز خود مدل باسیم یا بیسیم را انتخاب نمایند.

چشمی دزدگیر یا سنسور تشخیص حرکت

  • این نوع از سنسورها که به چشمی دزدگیر و چشمی PIR معروف هستند با استفاده از امواج مادون قرمز اقدام به تشخیص حرکت در محیط می‌نمایند. اکثر چشمی‌های موجود در بازار زاویه 110 درجه به طول 12 متر را می‌توانند تحت پوشش قرار دهند و هشدار مربوط به تحرک در محیط را به پنل مرکزی دزدگیر اماکن ارسال نمایند. ارتفاع مناسب نصب این چشمی‌ها 2 الی 2.5 متر از سطح زمین است.

نکته مهم

در صورت نیاز به نصب چشمی دزدگیر در فضای باز حتماً باید از چشمی‌های وزنی استفاده شود. چشمی‌های وزنی با فیلتر کردن حرکت حیواناتی مانند گربه، سگ و پرندگان و ... از ایجاد هشدارهای ناخواسته جلوگیری می‌کنند.

سنسور مگنت یا سنسور درب

  • این سنسور که به مگنت درب معروف است جهت تشخیص باز شدن درب یا پنجره در دزدگیر‌های اماکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع سنسورها به صورت دو تکه هستند که یکی از آنها ثابت و دیگری آهنربایی است که بروی قسمت متحرک درب یا پنجره نصب می شوند و فاصله گرفتن این دو تکه سنسور از یکدیگر باعث ایجاد هشدار می شود.

چالش مگنت‌های بیسیم

نصب مگنت‌های بیــسیم بر روی چهــارچوب‌هـای فلزی، درب‌های ضد سرقت و در کـــل می‌توان گفت مجاورت بــا هر نوع سطح فلزی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن شود. دلیل ایــن امر تاثیر منفی فلز بر روی سیگنال‌های رادیویی مگنت‌های بیسیم است. در صورت استفاده از مگنت‌های بیــسیم در چنین شرایطی، حتماً با تست‌های مکرر از عملکرد صحیح آن اطمینان کامل حاصل نمایید. و یک چشمی دزدگیر نیز به عنوان زون مکمل در محل نیز نصب نمایید.

راهکار

در صورت پایدار نبودن عملکرد مگنت بیسیم با توجه به موارد ذکر شده، استفاده از مگنت باسیم بهترین گزینه برای حل مشکل است. پکیج اقتصادی علاوه بر مگنت بیسیم دارای یک مگنت باسیم نیز می باشد.

سنسور ضربه یا شوک سنسور

این نوع از سنسورها جهت تشحیص ضربه یا حرکت دادن اجسام مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال با نصب این سنسور بر روی درب در صورتی که سارق قصد شکستن درب را داشته باشد قبل از موفق شدن به چنین کاری سنسور ضربه باعث فعال شدن سیستم امنیتی خواهد شد.

  • نکته: با توجه به اینکه این سنسور به ضربه حساس است، نصب آن بر روی درب‌هایی که استحکام کافی ندارند و هر ضربه کوچکی باعث ایجاد لرزش در آنها می‌شود توصیه نمی‌شود. درب‌های ضد سرقت گزینه مناسبی جهت نصب اینگونه از سنسورها هستند.

سنسور دود یا دتکتور دود

سنسورهای تشخیص دود که به دتکتور دود معروف هستند قابلیت تشخیص دود ناشی از آتش سوزی را دارند. این نوع از سنسور ها در مدل‌ها و با قابلیت‌های مختلفی در بازار موجود هستند برای مثال برخی از این سنسورها علاوه بر دود افزایش دمای محیط را نیز تشخیص می دهند. البته آیــومکس دارای سنسور دمای داخلی قابل برنامه ریزی است که یکی از کاربردهای آن تشخیص آتش سوزی است.

  • مصرف باتری دتکتورهای دود در مقایسه با سایر زون‌های بیسیم معرفی شده کمتر است از اینرو مدت زمان بیشتری را می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهد. دتکتورهای دود معمولاً دارای دکمه تست بر روی خود می‌باشند که به کمک این دکمه می‌توانید پس از راه‌اندازی سیستم اقدام به تست عملکرد آن نمایید. ولی چنانچه قصد انجام تست واقعی توسط دود را داشته باشید به این نکته توجه نمایید که حجم دود اعمال شده به دتکتور باید زیاد باشد تا سنسورهای داخلی دتکتور به صورت کامل با دود اشباع شوند. این نوع عملکرد جهت جلوگیری از ایجاد هشدارهای مکرر با هر نوع دود ناشی از سیگار، قلیان، مواد عذایی و ... ایجاد شده در محیط است.

دزدگیر اماکن آیومکس

ثبت دیدگاه