• با توجه به عدم افزايش قيمت در سال جدید میتوانید هر چه سریعتر از فرصت خرید ارزانتر قبل از اعمال قیمت‌های جدید استفاده نمایید.
  • با توجه به عدم افزايش قيمت در سال جدید میتوانید هر چه سریعتر از فرصت خرید ارزانتر قبل از اعمال قیمت‌های جدید استفاده نمایید.

دلایل ایجاد هشدار کاذب در دزدگیر و راه های مقابله با آن

هشدار کاذب در دزدگیر، اعلانی است که بدون وقوع واقعی جرم یا تهدید، به طور نادرست فعال می‌شود، اغلب به دلیل خطای فنی یا عملکرد نادرست سیستم این هشدارها فعال می شوند و این موضوع می‌تواند مالکان و همسایگان را ناراحت کند همچنین، در صورتی که هشدارهای کاذب به طور مکرر صادر شوند، ممکن است افراد به جدیت اطلاع رسانی سیستم اعتماد کمتری داشته باشند و در نتیجه، از کارایی واقعی سیستم دزدگیر کاسته شود.

در ادامه به معرفی رایج ترین دلایل ایجاد آژیرکاذب و روش های مقابله با آن می پردازیم.

8 دلیل رایج برای آژیر و هشدار کاذب در دزدگیر اماکن

  1. مشکل باتری سنسورهای بیسیم
  2. محل نصب نادرست سنسورها
  3. استفاده از سنسورهای نامرغوب
  4. اتصال سنسور به زون‌های نادرست (24 ساعته)
  5. زلزله خیز بودن منطقه
  6. دریافت سیگنال مشابه با ریموت اصلی
  7. استفاده از سیم نامناسب برای سنسورها
  8. عبور سیم از کنار سیم‌های برق

مشکل باتری سنسورهای بیسیم

یکی از شایع ترین موارد دریافت آلارم های کاذب مشکل باتری در سنسورهای بیسیم است. استفاده از سنسورهای بیسیم به دلیل راحتی در نصب سنسور، بسیار رایج است ولی چالش کنترل باتری در این سنسورها جز مواردی است که متأسفانه رعایت نمی شود و اغلب باعث ایجاد هشدار خطا در دستگاه می گردد.

چشمی ها چه در زمان فعال یا غیرفعال بودن سیستم امنیتی به کار خود یعنی تشخیص حرکت در محیط ادامه می دهند و مدام در حال ارسال سیگنال هستند که باعث استفاده مداوم از باتری سنسور می گردد و این یعنی باتری سنسورها در بازه زمانی دو تا چهار ماه با توجه به رفت و آمد باید تعویض گردد که اغلب به این مورد بی توجهی می شود. حتما در بازه زمان های ذکر شده با کنترل باتری سنسورها از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

 استفاده از باتری های نامرغوب موجود در بازار  برای سنسورهای حرکتی، ییکی دیگر از موارد تاثیرگذار در ایجاد آژیر کاذب می باشد. چشمی ها از باتری 9 ولت به عنوان منبع تغذیه استفاده می کنند. اگر ولتاژ باتری سنسور زیر این عدد باشد باید تعویض گردد گاهاً اتفاق می‌افتد باتری‌های پلمپ و تازه‌ای که از بازار خریداری می شود به دلیل اینکه تاریخ مصرف آن گذشته، پس از نصب در سنسور عملکرد پایدار ندارد و هشدار خطا ارسال می کنند. حتما پس از خرید باتری به وسیله مولتی متر از سلامت باتری اطمینان حاصل کنید.

pir-install-place

محل نصب نادرست سنسورها

محل نصب نادرست سنسورها یکی دیگر از دلایل ایجاد هشدار‌های خطا  است. برای مثال سنسورهای حرکتی از طریق دریافت تشعشعات مادون قرمز تحریک شده و سیگنال ارسال می کنند. اگر این سنسورها روبروی پنجره قرار بگیرند ویا روبروی محلی که نصب شده اند بخاری، پکیج و حتی هر موجود زنده ای مانند پرنده، سگ، گربه و .... وجود داشته باشد با دریافت تشعشعات مادون قرمز که از تغییر دمای پنجره و یا بدن موجود زنده ایجاد می شود تحریک شده و سیگنال خطا ارسال می کنند.

باید توجه داشت در هنگام نصب به موارد ذکر شده در بالا توجه کنیم. سنسورهای حرکتی نباید روبروی لوازمی که گرما تولید می کنند قرار بگیرند و در صورتی که از حیوانات خانگی در منزل و یا محیطی که چشمی در آن قرار دارد مراقبت می کنید حتما از سنسورهای حرکتی وزنی استفاده کنید.

استفاده از سنسورهای نامرغوب

یکی دیگر از دلایل اصلی دریافت هشدارهای کاذب استفاده از سنسورهای نامرغوب در بازار است. متاسفانه به دلیل افزایش قیمت محصولات برای کاهش هزینه خرید دزدگیر اماکن، از برند های نامعتبر موجود در بازار استفاده می شود. شایان ذکر است دلیل اصلی ارزان بودن این سنسورها استفاده از لوازم نامرغوب الکترونیکی در بردهای اصلی آن می‌باشد که با کوچکترین نوسان از کار افتاده و یا نیم سوز می شود که باعث ارسال هشدار خطا و به صدا درآمدن آژیر اشتباه در محیط می گردد.

در هنگام خرید دزدگیر اماکن با صرف زمان و بررسی شرکت های تولید کننده از برندهای معتبر بازار با گارانتی و پشتیبانی خوب خرید نمایید.

اتصال سنسور به زون نادرست (24 ساعته)

دستگاه های مختلف موجود در بازار با عملکردهای مختلفی عرضه می گردند. در بعضی از این دستگاه ها به دلیل پشتیبانی از سنسورهای آتش سوزی از زون های 24 ساعته استفاده می شود تا در زمانی که سیستم امنیتی غیر فعال است به کار خود جهت تشخیص آتش سوزی در محیط ادامه دهند.

بطور مثال عدم توجه به این مورد توسط نصاب سیستم های امنیتی باعث می شود اگر یک سنسور درب به یک زون 24 ساعته متصل شود، با وجود غیر فعال بودن سیستم امنیتی با باز و بسته شدن دربی که این سنسور بر روی آن قرار دارد آلارم اشتباه به دستگاه ارسال گردد.

در هنگام نصب سنسورهای امنیتی باید توجه داشت فقط سنسورهای دود و آتش‌سوزی به زون های 24 ساعته متصل شوند و در صورت استفاده از سنسورهای معمولی برای این زون ها از طریق نرم‌افزار مرتبط، زون را از حالت 24 ساعته خارج کنید.

زلزله خیز بودن منطقه

یکی از دلایلی که البته زیاد شایع نیست نصب سنسورها در محلی است که به طور طبیعی و یا غیر طبیعی دارای لرزش است که این مورد گاها به دلیل استفاده از سنسورهایی مانند سنسور شوک باعث ایجاد آلارم کاذب می شود. به طور مثال در مناطق زلزله خیز نباید از سنسور شوک استفاده شود و یا منازلی که در کنار فرودگاه ها و یا ریل قطار قرار دارند، اگر از سنسور شوک روی دیوار و یا پنجره استفاده کنند به دلیل لرزش ایجاد شده از حرکت قطار و یا هواپیما آلارم خطا دریافت می کنند.

دریافت سیگنال های مشابه با ریموت اصلی

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد آلارم خطا می شود وجود ریموتی با سیگنال مشابه با ریموت اصلی دزدگیر می باشد. ریموت ها از طریق جامپرهای کوچکی که بر روی برد آن قرار دارد سیگنال های خاصی را به دستگاه می فرستند که با تغییر جامپر ها می توان این سیگنال رو تغییر داد.

گاها مشاهده شده به دلیل یکسان بودن محل قرار گرفتن جامپر ها در ریموت های غیر از ریموت اصلی دستگاه مانند ریموت درب پارکینگ و یا دستگاه هایی که با ریموت فعال و یا غیر فعال می شود سیگنال هایی مشابه با سیگنال دستگاه ارسال می شود و با فعال شدن سیستم امنیتی در زمان نامناسب باعث ایجاد هشدار در محیط می گردد. برای رفع این مشکل می توان ریموت را از دستگاه حذف و با تغییر جامپر های ریموت سیگنال آن را تغییر داد و سپس مجدد ریموت را با سیگنال جدید به دستگاه معرفی نمود.

استفاده از سیم نامناسب

استفاده از سیم‌های نامناسب یکی دیگر از عوامل دریافت هشدارهای فالت (کاذب) می باشد. در زمان نصب سنسورها باید دقت داشته باشیم که از سیم های رایج (دو زوج تلفنی) جهت نصب سنسورها استفاده شود. استفاده از سیم های نامناسب به دلیل تفاوت در کیفیت و همچنین مقاومت سیم جهت ارسال سیگنال باعث عملکرد نادرست سنسور و دریافت سیگنال کاذب می شود.

عبور سیم های سنسور از مجاورت سیم برق

سیم های برق به دلیل جریان الکتریسیته، دارای یک میدان مغناطیسی است. در هنگام استفاده از سنسورهای سیمی باید توجه داشته باشیم این میدان مغناطیسی می تواند بر عملکرد این سنسورها تاثیر منفی داشته باشد و باعث قطع شدن ارتباط سنسور با دستگاه شود و این خود باعث آلارم کاذب می گردد.

در هنگام سیم کشی سنسورها باید توجه داشت که سیم های سنسور از کنار سیم های برق عبور داده نشود.

در بالا به شایع ترین عوامل ایجاد آلارم های کاذب اشاره کردیم و با توضیحی کوتاه و پیشنهادات ارائه شده سعی در رفع این مشکل کردیم. اگر مواردی جدا از نکات بالا وجود دارد که برای شما اتفاق افتاده است و می تواند کمکی به سایر کاربرانی که این مطلب را مطالعه می کنند نماید، می توانید تجربه خود را در قسمت نظرات این صفحه با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

دزدگیر اماکن آیومکس

ثبت دیدگاه



  • دزدگیر اماکن آیومکس

    ۱۵:۰۵ - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

    سلام و خسته نباشید. نکات خوبی رو گفتین. من سنسور بیسیم داشتم و از دزدگیر دیگه ای استفاده میکنم که این مشکل رو داشتم و با رعایت این نکات برطرفش میکنم، چون مطمئنم از باتریشه. ممنون از شما